Ingen Röstplikt!

Hela tiden hör jag folk säga i media;

'det är din plikt att rösta'

Seriöst, vadå 'plikt'?! Röstplikten är ju avskaffad för läääängesen! Men det har tydligen de flesta missat.

Personligen tycker jag att det är synd. Inte att röstplikten är avskaffad, utan att så många människor i Sverige har missat detta. Jag skulle mycket hellre se att alla dessa röstberättigade människor röstade som individer för att de vill, för sin egen skull - inte för att det är något som man känner att man 'måste'. Hela idén faller ju dessutom lite på det.... eftersom hela valet till Europaparlamentet handlar till stor del om - iaf enligt all propaganda som cirkulerat det senaste - att 'den lilla människans röst räknas, och gör skillnad'

Måste dock bara få tillägga att jag verkligen gillar reklamen som sänds för att uppmana det svenska folket att gå och rösta idag (eller förtidsrösta för all del) - den med en liten kille vars fotboll fastnat högt uppe i ett träd och han försöker få ner den genom att kasta sin ena sko. Sedan samlas fler och fler människor som till slut alla samtidigt kastar sin ena sko, och bollen kommer ner = pojken glad.

Budskap = tillsammans är vi starka, tillsammans kan vi göra skillnad.

Jag gillar denna reklamen, den är smart, lättsam och framför allt så är den inte för något specifikt parti - utan mer för Sverige i Europa.

A Presto!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0