Ny lag i Afghanistan

GIVETVIS är det ännu en lag MOT kvinnor!

(trodde i min enfald att det nästan inte gick att göra det värre för kvinnorna i det landet - uppenbarligen hade jag tyvärr fel!)

Utdrag ur den nya lagen:

*Kvinnan får inte lämna hemmet utan mannens tillstånd
- dvs bl.a. inte kunna gå till läkare, söka jobb eller söka ubtbildning
*Legaliserar våldtäkt inom äktenskapet
- kvinnan får inte neka mannen sex

Det är den afghanistanske presidenten Hamid Karzai som godkänt lagen - detta tros han ha gjort för att vinna röster i kommande val.

Min kommentar: Ja, kvinnorna lär ju inte rösta på honom och de är väl lika många, om inte fler, som männen. Nej, just det ja.. de har ju inte ens rösträtt i det landet!

----
Det nästan mer bemärkansvärda är det att det alltså finns kvinnliga parlamentariker som är positiva till den nya lagen!

En uttalade sig och sa: den är inte 100% perfekt" - nej, det vill jag väl säga vore en stor överdrift

Men tydligen var denna lag ändå "en jättestor förbättring" mot gällande tidigare utkast. Man undrar ju då, hur 17 såg det ut?!

----
Källa: AB, 31/3-09


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0