Änglar & Demoner

OBS! Trolig spoilervarning utfärdas! Men gissar att de som sett / tänkt se filmen redan har läst boken så kanske inte.

Var på Sverigepremiären av filmatiseringen av 'Änglar & Demoner' , och tänkte säga min åsikt lite såhär i efterhand...

Så, vad tyckte jag då?

Jo, jag tyckte att den var kalasbra =) Att den var välgjord, men även om början var en lång inledning innehållandes mycket tekniska termer och begrepp som kändes totalt orelevanta på något vis.

Även om man visste att han inte skulle hinna rädda någon i tid - sorry, om jag förstörde handlingen för någon nu (hmmm.... kanske skulle jag ha skrivit en inledande spiler varning? Ska nog lägga in det efteråt innan jag publicerar detta inlägg)  - så blir det ändå spännande. Speciellt när man ska försöka hjälpa honom i tanken, och se om man kommer på samma briljanta lösning på varje problem & tankenöt som uppstår.

Mijöerna är jättefina, och dessutom väl valda. Jag gillade dessutom att de inte försökt lägga in någon fjantig kärlekshistoria som inte hörde dit för fem öre - plus i kanten för det.

Gillade även hur de förklarar mycket genom dialogen gällande rent historiskt - och som ett stort fan av historia är det ju bara att tacka och ta emot =)

Dessutom var det 2 bonusar med denna film: 
*Man slapp Tom Hanks hippiefrilla från första filmen 'DaVinci koden'
*Hela filmen utspelar sig runtom i Rom

Något dåligt då?

Ja, det skulle väl vara att de inte översätter allt som sägs på italienska - och ibland är det väldigt kul. Var lite spännande när jag var den enda i hela biografen som skrattade när 'the bad guy' sköt en polis... Dessutom är det kalaskul dialog (snarare monolog) som den kvinnliga huvudrollen har när hon vill in till Skarsgård som har tagit hennes viktiga anteckningsböcker.

Även om man vet hur den slutar - ja, om man läst boken vill säga - så blir man ändå så fruktansvärt arg. 'Gör inte så' lixom...

Och givetvis att man - alla hemskheter i filmen till trots - längtar tillbaka till Rom!!!

Hmm.... detta var nog det hela, slutsatsen är iaf att denna film är helt klart sevärd *go to a cinema close to you*

A Presto!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0