Dömd För 2 Mord

Herregud, jag måste vara väldigt naiv... det fanns inte ens i min fantasivärld att det skulle - redan samma dag - bli diskssioner och högljudda protester gentemot en sommarpratare i P1's populära program 'Sommar'.

Den jag pratar om är givetvis Annika Östberg. En kvinna som dömdes för delaktighet i 2 mord, som avtjänade 28år i amerikansk fängelse, och sedan överförd till Sverige där hon nu vistas på ett habilliteringscenter.

Jag kan inte riktigt förstå alla upprörda känslor, men det var naiviteten som spelar in igen vad vet jag. Känns mest som om folk ska tycka massa saker och ha åsikter (läs; negativa sådana) i största allmänhet 'bara därför att' så att säga.



För det första: vem har sagt att det är ett 'hedersuppdrag' att få vara sommarpratare? Det är inget officiellt påstående ur någon beskrivning ur programmet, utan en kommentar som just sommarpratarna själva vanligen brukar använda sig av. (för att glorifera det hela lite kanske?)

För det andra: är inte 'Sommar' sagt att vara ett program som ska spegla ett allmänintresse? Jag vet inte hur det är med majoriteten i Sverige, men just namnet 'Annika Östberg' var det namn som fick mig intresserad av ett program jag aldrig tidigare lyssnat på, och dessutom fick mig att kolla upp övriga sommarpratare OCH skriva ner datum som kan vara av intresse.

För det tredje: jag betvivlar att Annika Östberg kommer att tillbringa sin timme med att ge tips till potentiella psykopater där ute i landet (snälla, läs det hela med mycket ironi). Inte heller att hon kommer göra timmen till en 'tycka-synd-om-mig'-special. Jag tror - och hoppas - att hon kommer använda tiden väl, genom att ge fakta och detaljer som inte tidigare framkommit, som inte går att få ifrån någon annan än just Annika själv. Kanske besvaras frågan om 'HUR?' det faktiskt är i ett amerikanskt fängelse. Någon som läst boken om killen som åkte dit för narkotikasmuggling och hamnde i fängelset från helvetet i Bolivia? Jag kan ju säga att jag inte läste boke för att jag tyckte synd om killen, utan för att faktiskt lära mig något och få ökad förståelse samt tacksamhet till Sverige.

För det fjärde: det enda som jag känner skulle tala emot Annika Östberg som sommarpratare - säsong 2010 - är det faktum att hon faktiskt fortfarande sitter fängslad. Eventuellt blir hon frisläppt nästa år, jag upprepar; eventuellt. Kanske vore en bättre idé att låta henne sommarprata säsong 2011?

Men märk väl, hon har suttit 28 år i ett amerikanskt fängelse... hade brottet begåtts 'delaktighet i mord' här i Sverige så hade hon varit ute efter åtminstone en fjärdedel av den tiden. Vad hade folks åsikt varit då? En fråga att ha i bakhuvudet...

A Presto!

Kommentarer
Postat av: Jessica

då är vi två naiva för jag hade inte heller en tanke på att det skulle bli en diskution. jag ser iaf fram emot programet för det kommer nog bli riktigt intresant!

2010-06-11 @ 20:35:15
URL: http://skyler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0