Vart Går Gränsen?

Läste - som en alltid *L* - en artikel i Aftonbladet som fick mig att bli lite mer 'irriterad'. Nej, snarare blev jag riktigt förbannad.

Det är ju inte utan att man börjar fungera, vart går gränsen egentligen? Vart finns medmänskligheten? Vart finns empatin?

Delar ur artikeln:
"I höstas låg Sara Sundlin från Hallstavik nedsövd på Karolinska universitetssjukhuset med en så kallad konstgjord lunga efter att hon insjuknat akut i svininfluensa. Flera av hennes organ slogs ut och hon svävade mellan liv och död." (---) "Trots det livshotande tillståndet klarade sig Sara Sundlin, men hennes barn dog.

– Jag minns inte att jag fött min son. Det är det värsta, säger hon.

När Sara kom hem från sjukhuset hade hon svårt att gå. I dag går hon fortfarande med rullator och kan bara sitta uppe korta stunder. Sara Sundlin har smärtor i magen och äter starka morfintabletter.

– Jag klarar inte ens av hemmalivet. Jag klarar inte av att gå själv. Om jag ramlar så kommer jag inte upp igen. Allt är helt nerkört, säger hon."

Försäkringsdirektören Svante Borg säger:

"– Jag har full respekt för hennes svåra situation. Men numera börjar vi ganska tidigt i sjukdomen att titta på sätt för sjuka att komma tillbaka till systemet. Statistik visar att många har känt sig dåliga men sedan vågat pröva på att jobba och klarat mer än de trodde, säger Svante Borg."

Först av allt, kanske borde någon ge mannen en ordbok, så att han kan slå upp ordet 'respekt' för i nuläget tror jag inte att han har en aning om dess rätta bemärkelse. LR är det så att det 'enbart' är medkänslan och empatin som saknas hos mannen?!?

Så, vart går då gränsen för vilka som anses vara arbetsföra och vilka som anses få beviljat sjukpenning?

Jo, såhär enligt dem ansvariga själva:

"– Vi gör en bedömning av arbetsförmågan. Har du arbetsförmåga ska du inte längre vara sjukskriven, säger Svante Borg." (---) "– Alla ska inte gå över till Arbetsförmedlingens introduktion. De undantag som finns är de som ligger på sjukhuset, står under daglig vård och behandling, har psykisk ohälsa eller om ens hälsotillstånd riskerar att försämras, sägerSocialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson (M)"

A Presto!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0