Bröllop vs Äktenskap

Hmm... nu måste jag nog ändå erkänna att jag är lite förvirrad...

Alltså, vad är skillnaden mellan:
*partnerskap
*bröllop
*äktenskap

Som jag trodde:

*Partnerskap = när 2 av samma kön 'gifter' sig - eftersom de ej fått göra det 'på riktigt' tidigare.
*Bröllop - själva festen, den totala helheten för dagen (för akten är ju vigseln) när 2 människor blir lagligt ett par (shit, vad stelt o officiellt det lät *L*)
*Äktenskap - det som börjar när bröllopet är äver, alltså själva samlevnaden.

Ok?! Any questions?! =) 
                              
Nu då till det som startade min förvirring... visst, klockan är nu snart kvart i 2 på söndag natt så det kan ju oxå ha något med saken att göra men iaf - läste precis på texttvnyheterna att Eva & Efva ingått äktenskap idag. Öh... jaja... Men jag trodde att de redan var gifta?

Såhär står det:
'(---) när Eva & Efva idag ingick äktenskap. Vid den borgerliga vigsel bytte E & E ringar och förnyade sina löften till varandra. Bröllop höll de redan 1996 när de ingick partnerskap.'

                                         

Någon som känner för att grena ut begreppen LR ge en annan synvinkel på det hela, be my guest =)

A Presto!


Kommentarer
Postat av: Neha

Jag ser det på samma sätt som du

2009-11-16 @ 09:11:34
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Postat av: Tess

Nu var det väl så att det kallades partnerskap istället för äktenskap när det kom till att två av samma kön gifte sig. De hade alltså aldrig något äktenskap. Det ledde även till vissa problem rent rättsligt sett. Tror inte de hade samma arvsrätt etc som personer av olika kön som ingått äktenskap.

2009-11-16 @ 18:02:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0